Opis samochodów na jakie można się natknąć podczas poszukiwania wymarzonego auta.
W artykule tym podjęto próbę klasyfikacji samochodów używanych pod kątem ich przeszłości i decydujących o ich stanie czynników, wśród których należy przede wszystkim wymienić kraj pochodzenia, liczbę właścicieli, ich stosunek do samochodu, sposób użytkowania oraz powypadkowe szkody wpływające na aktualny stan auta.
Opisanych niżej przypadków nie należy traktować, jako jedyne, prawdopodobne historie samochodu. Możliwości jest bardzo wiele a poszczególne przykłady mogą występować w różnych konfiguracjach. Najważniejsze jest, aby mieć świadomość istnienia nie zawsze jasnej przeszłości kupowanego auta.
Samochód prawie nowy:
Dwu, trzy-letnie pojazdy to smakowity kąsek dla osób poszukujących auta niezniszczonego, w dobrym stanie technicznym i mało używanego. Dość wysoka cena, ale i tak znacznie niższa od cen samochodów nowych i kupowanych w salonach, niestety nie zawsze daje pewności, że auto jest mało jeżdżone i bezwypadkowe. Właśnie, dlatego szczególnie w przypadku zakupu takich samochodów należy zachować wzmożoną czujność. Samochód prawie nowy kusi swoim wyglądem, nowoczesną konstrukcją a często również ceną. Niestety nie można sobie pozwolić na odwrócenie uwagi od uszkodzeń, które, jeżeli są, z pewnością zostały dobrze ukryte.
Samochód od pierwszego właściciela:
Zwykle auta kupowane od pierwszego właściciela są w znacznie lepszym stanie technicznym niż samochody należące do wielu różnych osób. Ponadto w takiej sytuacji jaśniejsza jest historia pojazdu a szansa na kupno zadbanego auta, zwłaszcza w przypadku samochodów młodszych, zdecydowanie rośnie. Przeszkoda może być tylko jedna. Często, silny związek emocjonalny pierwszego właściciela z samochodem nie pozwala mu na sprzedaż takiego auta za niską cenę.
Samochód od 2, 3, n-tego właściciela:
Reguła jest prosta: im więcej właścicieli, tym auto w gorszym stanie - stare, zaniedbane, wyeksploatowane i wymagające większego nakładu pracy. Nie łudźmy się, doprowadzenie takiego pojazdu do właściwego stanu będzie wymagało sporego wkładu finanso-wego, ponieważ, aby było bezpieczne, wiele podzespołów i elementów należy sprawdzić oraz wymienić.
Samochód firmowy:
Samochód kupiony od firmy, charakteryzuje się ogromnym przebiegiem oraz wyeksploatowaniem. Cztero, pięcioletni pojazd może mieć przebieg 400 a nawet pół miliona kilometrów. Auta te są użytkowane przez pracowników i kierowców firm nieprzywiązanych do pojazdu. Jeszcze gorzej sprawa wygląda w przypadku taksówkarzy. Co prawda szanse, że kilkuletni samochód firmowy był naprawiany w ASO są duże, ale niestety nie dotyczy to byłych taksówek. Wszystko oczywiście zależy od zamożności firmy. Jednak regułą jest, że im samochód starszy, tym większe prawdopodobieństwo, że jest naprawiany jak najniższym kosztem. Opłacalność zakupu auta od firmy należy dobrze rozważyć nawet w przypadku samochodów bardzo młodych jedno, dwuletnich, serwiso-wanych w autoryzowanym serwisie i będących na gwarancji, ponieważ ich cena będzie wysoka.
Samochód po bardzo poważnym wypadku lub składak:
Są to auta nieodwracalnie uszkodzone, które właściwie można kupić jedynie na części lub wymagają drogiej i fachowej naprawy. Ponadto najczęściej są niebezpieczne i nie nadają się do normalnej jazdy. Zakup tego typu samochodu niesie ze sobą ryzyko licznych powypadkowych awarii i ponoszenia dodatkowych kosztów. Najgorszy przypadek to składak, czyli samochód powypadkowy, poskładany z części pochodzących, z co najmniej dwóch różnych egzemplarzy tego samego modelu.
Samochód tuningowany oraz wersje sportowe:
Nie zawsze, ale zdarza się, że są to auta bardzo wyeksploatowane. Pojazdy użytkowane przez osoby młode, często nieodpowiedzialne a także motoryzacyjnych zapaleńców nie mają lekkiego życia. W tym przypadku przede wszystkim trzeba mieć na uwadze silne zużycie silnika i zawieszenia, możliwy udział w stłuczce a nawet poważnym wypadku.
Samochód po remoncie kapitalnym:
Pomyślmy - kapitalny remont samochodu a następnie jego sprzedaż nie ma większego sensu a tym bardziej nie jest uzasadniona ekonomicznie. Wniosków może być kilka. Samochód taki albo jest naprawiony jak najmniejszym kosztem albo zupełnie nie naprawiany a sprzedający twierdzi, że wymienił części, których akurat nie jesteśmy w stanie skontrolować. Najlepszym potwierdzeniem faktycznego stanu rzeczy będą rachunki lub przegląd w wyspecjalizowanym serwisie.
Samochód przywieziony z zagranicy:
Podstawową rzeczą przy zakupie takiego auta jest dokładna weryfikacja prawdziwości dokumentów oraz okre-ślenie na ich podstawie, jaka część formalności już została załatwiona a jaką dopiero trzeba będzie załatwić. Wszystkie etapy formalne muszą mieć odzwierciedlenie w stosownych dokumentach z właściwych urzędów potwierdzających np: wyrejestrowanie pojazdu w kraju pochodzenia, zapłatę cła, zwolnienie lub zapłatę podatku VAT oraz rejestrację. Poza tym w przypadku samochodów przywiezio-nych z krajów starej Unii można liczyć na lepsze wyposażenie oraz lepszą kondycję auta. Decydują o tym przede wszystkim dobre nawierzchnie dróg oraz duże prawdopodobieństwo na wykonywanie przez właściciela przeglądów i napraw w autoryzowanych serwisach.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz