piątek, 28 stycznia 2011

Czym są opony Run Flat?

Czym są opony run flat? W reklamach, gazetach, i innych mediach, dowiemy się, że tego typu opony mają wyłącznie zalety. Ale jak jest naprawdę? W rzeczywistości nie brak im wielu wad.

Po pierwsze, są dość drogie i to nie tylko w zakupie, ale też w późniejszej eksploatacji. Na pewno nasuwa Ci się pytanie dlaczego? Zgodnie z założeniem opony run flat pozwalają na kontynuację podróży nawet po przebiciu. Jednak wielu właścicieli samochodów wyposażonych właśnie w takie opony, boleśnie przekonało się, że wcale nie są one najwygodniejszym i najbardziej komfortowym rozwiązaniem.

W założeniu po przebiciu, opona lekko się ugina, ale jest na tyle sztywna, że utrzymuje ciężar samochodu, nawet bez powietrza (odpowiedniego ciśnienia). Teoretycznie można by nie zauważyć przebicia i kontynuować w niewiedzy podróż. Jednak nowoczesne auta są wyposażone w system który informuje o przebiciu opony. W samochodzie zapala się lampka, i już wiemy, że trzeba się kierować do najbliższego serwisu wulkanizacyjnego. Na przebitym kole w założeniu możemy przejechać nawet 80 km. Czyli wszystko pięknie i ładnie, bo nawet w najbardziej odludnych rejonach naszego kraju, znajdzie się jakiś warsztat w takiej odległości. Dojeżdżamy tam, opona zostaje wymieniona, i jedziemy dalej…

Świetny scenariusz. ;)

A jak to wygląda w praktyce?

Jazda na run flat bez powietrza uszkadza oponę. Rzeczywiście pojawia nam się komunikat o przebiciu. Znając jednak życie, zatrzymujemy się, żeby sprawdzić, „czy aby na pewno? może to tylko usterka czujnika?” to się zdarza często, ale niestety nie tym razem. Opona rzeczywiście jest przebita. Sprawdzamy, że najbliższy warsztat jest, 30 km od nas, ale musimy sporo zboczyć z naszej trasy. Dojeżdżamy do serwisu, gdzie okazuje się, że nie jest on wyposażony w odpowiedni sprzęt do zdejmowania opon run flat. Pracownik, może spróbować to zrobić, używając standardowego urządzenia, ale nie daje żadnej gwarancji że się uda. Okazuje się też że nie ma takiej samej opony. Decydujemy się poszukać innego warsztatu (minęło już sporo czasu). Jedziemy kolejne kilkadziesiąt kilometrów, gdzie jest wyspecjalizowany serwis. Tam dowiadujemy się, że zajmą się problemem, ale nasza opona po przejechaniu takiej odległości nie nadaje się już do niczego, zostanie wymieniona na nową za około 1000 PLN (nowa opona + usługa) i to w dodatku jutro, bo trzeba zamówić odpowiednią oponę.

Jesteś zadowolony, wracasz do domu pociągiem, albo szukasz noclegu w pobliżu. Bo przecież masz bezproblemowe opony run flat. Zaoszczędziłeś na czasie paliwie i pieniądzach!

Przy wyborze opon warto pomyśleć o wszystkich konsekwencjach. Oczywiście to był bardzo czarny scenariusz, może będziesz miał więcej szczęścia…

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz